“Byt namn på menskoppen”

Det kom ett engagerat brev från en kund som tycker att menskoppen är fantastisk, men att det är svårt att berätta om den när den heter något så äckligt som “menskopp”. Alla skribentens vänner tycker att bara namnet avskräcker!

Så här svarade jag:

Hej och tack för ditt entusiastiska mail!

De allra flesta går ju igenom den här reaktionen som du har – jag med en gång i tiden, faktiskt.

Det finns så klart inga klara svar på vad som är rätt och fel och det är givetvis upp till varje enskild företagare att bestämma vad de kallar sina produkter. Menskoppen är ju heller inget namn, det är en generisk benämning av en produkt som exvis kaffe, tandkräm, stol etc. Sedan finns det varumärken/brands som DivaCup, Mooncup, Femmecup etc (som Gevalia, Colgate etc).

Personligen stör jag mig på omskrivningar av “negativt laddade” ord som exempelvis “lokalvårdare” istället för “städare”, eller för den delen m-kopp istället för menskopp.

Intressant är att du nämner PR-, eller kanske snarare marknadsföringsperspektivet, eftersom det är precis inom det området som jag egentligen är yrkesverksam.

Jag driver menskoppsföretaget vid sidan av mitt “riktiga” jobb på en kommunikationsbyrå, och just marknadsföringsperspektivet var en av anledningarna som jag bestämde mig för att starta menskoppsföretaget (förutom att jag älskade produkterna, så klart):

Hur kan vi marknadsföra och sälja produkter som utmanar hela vår föreställningsvärld, synen på våra kroppar och kanske dessutom påverka kulturen till en mer sund syn på våra kroppar?

I mitt arbete på byrån arbetar jag mycket med kommunikation på webben på uppdrag av mina kunder och därför brinner jag extra mycket för möjligheterna att kommunicera på webben; Jag är övertygad om att menskoppen inte skulle haft en chans att slå igenom för 10-15 år sedan, men nu när öppenhet/transparens och konsumentens makt går hand i hand, så kan vi faktiskt kalla saker vid dess rätta namn.

Folk föredrar i dag att få alla kort på bordet istället för en friserad verklighet, vilket det är om en sak heter en sak och vi kallar den något annat. Ordet menskopp finns redan, och de som kallar det för något annat är bara förlorare i mina ögon. Jag ska förklara varför:
Med tiden, när fler hör talas om den och chockats färdigt, så kommer ordet att förlora sin laddning. Det är alltid så när nya ord kommer in i språket och med tiden avdramatiseras. Min förhoppning och tro är att samma sak kommer att hända med menskoppar, men så klart kommer det att ta tid och vi är alla del av den utvecklingen.

Sedan 1930-talet har tampongtillverkarna dikterat villkoren för oss i västvärlden och fått oss att känna som om mensen är en sjukdom (som dessutom behöver botas varje månad – vilken lönsam grej!).
Nu kan vi när vi själva kan skriva och mötas i det publika rummet på webben kan vi avdramatisera mensen, kalla den för vad den är utan omskrivningar och på det sättet ta bort makten från dem att måla bilder av vackra och omänskliga modeller med vita byxor – vem känner igen sig där?

Jag förstår precis att du inte är en sån här kräsmagad person, verkligen, och jag förstår att du blir frustrerad över ordet när du ska berätta för andra och du vet redan på förhand att de kommer att äcklas över namnet. Men i min värld så kommer jag att kalla menskoppar för menskoppar för att de heter det på svenska, menstrual cups på engelska o s v.

Hoppas du förstår hur jag tänker 🙂

Hälsningar
Annelie Svensson
Svenska Menskoppen AB

 

10 tankar om ““Byt namn på menskoppen”

  1. Karin says:

    Varför är mens äckligt?

    Hej på er allihop. När jag läste flera av inläggen ovanför, kanske allihopa, så var det framför allt en sak som slog mig. En fråga som jag undrar hur det kommer sig att jag inte funderat på förut.

    Ja, hur kommer det sig egentligen att mens är äckligt? Jag förstår argumenten om kopplingen till smärta och andra obehagliga besvär. Men vad är kopplingen till äckel? Jag kan på något sätt förstå att sammansättningen mens + kopp blir lite osmaklig, då en kopp vanligen är någonting man använder för att dricka. (Förlåt, det blir som sagt högst osmakligt) Så det är inte så konstigt. Högst olyckligt, men kanske någonting vi både måste och faktiskt kan klara av att leva med. Att ett ord redan är etablerat, att det redan finns och används av folk, är faktiskt det starkaste argumentet att fortsätta använda det. Fråga vilken kompetent språkvårdare som helst!

    Men åter till min fråga. Varför är mens äckligt (alltså mens självstädnigt, inte sammansättningen mens + kopp)? Det finns väl en massa saker som skulle vara osmakliga att förtära, men som ändå inte ses som äckliga? Målafärg, diskmedel eller schampo? Olja, bensin eller glidmedel…

    Nåja, det sista kanske kan tyckas något kontroversiellt. Men jag har en poäng. Några av de orden för visserligen tankarna till renlighet och fräsch-het. Men de kan också vara rent miljövidriga och absolut inte någonting som skulle vara gott att förtära. Jag hade som sagt en poäng med glidmedlet. Även om det finns sådana som till och med är speciellt framtagna för att vara möjliga eller rent av lockande att just smaka på, så kan man samtidigt påstå att ordet inte riktigt är helt rumsrent. Det är helt klart en högst privat ord. Om man är tillräckligt pryd kanske man rent av skulle säga att det står för någonting snuskigt? Men inte äckligt?

    Kanske är det helt enkelt så att just kroppsvätskor är någonting som ofrånkomligen ger oss just känslor av äckel. Men fråga dig själv och tänk grundligt igenom följande: Är ordet mens äckligare än till exempel svett eller urin? Är orden svettband eller urinprov särskilt upprörande? Och hur är det egentligen med blod? Blodsband, blodsbröder, blodgivare och blodprov?

    Jag tror faktiskt att ordet mens bär på onödigt höga värden av äckel och skam. Varför är det så, tror du?

    Vad gäller den marknadsföring som någon påpekar är så positiv, ren och vacker; kom ihåg att det är skydden, och livet (inklusive mensen) med skydden som beskrivs som sådana. Det vill säga i kontrast till den hemskt äckliga, smutsiga och frihetsberövande tillvaron som annars skulle vara resultatet av varje normal menstruation.

    Vem tjänar på att vi känner oss äcklade och skamsna av vår egen kroppsfunktion?

    Vad är för övrigt äckligast? En (med betoning på en enda!) väl använd (och rengjord!) menskopp, eller berg efter berg av använda (ja, som bekant måste de ta vägen någonstans, även om du inte stolt sparar dem och visar upp dem i ditt eget hem) bindor och tamponger (du skulle ju kunna försöka göra rent dem om du vill, men till vilken nytta?)

    Jag hoppas jag har kunnat hålla mig hjälpligt till ämnet, och att jag har lyckats väcka någon sorts tanke hos dig som läser. Tack för tid och utrymme!

    • Annelie says:

      Hej!
      Så tänkvärt – tack för att du tog dig tid att skriva det!
      Att utmåla något som skamligt/äckligt/tabu och något som ska gömmas är ju grunden till varför vi inte pratar om mens och inte har gjort på länge. Parallellt med bilden av Perfekta Människan i reklamen (utan hår, fett, s k skönhetsfläckar (som kan medföra personlighet!) och andra mänskliga attribut). Här har reklamindustrin och tillverkarna svängt lite under de senaste året och försökt “hippa upp” mensen, men reklamen spelar fortfarande på att man ska vara smal, “snygg” och att mensen är något jobbigt. Istället för att den bara är – varken mer eller mindre.
      Tack igen!
      Hälsingar
      Annelie

  2. emelie says:

    Hej!
    Jag gick in på den här sidan eftersom jag var nyfiken och tänkte att det kan vara ett mer miljövänligt val av mensskydd. Men jag vill inte alls hålla med dig om att reklamerna visar mensen som något smutsigt. Varför skulle de då använda sig av en slogan som “love your period” Jag tycker de senaste årets reklamer varit snarare renare och finare med bindor som liknar näckrosor och snygga animationer. Jag har aldrig sett reklamerna som någonting som svartmålar min menscykel. Jag blir nästan lite irriterad när jag läser dina kommentarer på din sida vilket gör att jag snarare köper en menskopp från någon annan än dig.

    tack!

    • Annelie says:

      Hej – och tack själv!
      Att du övergår till menskoppen – oavsett från vem du köper den av – blir en vinst för både dig och miljön i stort. Lycka till!
      Hälsningar
      Annelie

  3. Håller delvid med says:

    Hej igen!
    Håller med till viss del och uppskattar att du tar kritik på ett vänlig sätt, det heter ju menskopp och det är inte mycket du kan göra åt det.
    Det jag menar är att du får två saker att fokusera på istället för en, både försöka sudda bort uppfattningen att det är “äckligt” etc, och för det andra att sälja.

    Alla tänker ju olika, men jag hade valt ett mer inbjudande namn och sedan låtit ordet stå med i texten istället för att avdramatisera det.
    Då slipper du tappa potientiella kunderna som backar för att det får en negativ känsla direkt från namnet, men tappar inte dem kunderna som söker efter just “menskopp” och kan fokusera på sälj istället för samhället uppfattningar.

    Jag kan också erkänna att jag reagerade på namnet för att det ger en mindre trevlig bild i huvudet.

    Ungefär som det tidigare exemplen med “spypåse.se”.

    Jag tycker ud verkar duktig på din grej i alla fall och hoppas det går bra för dig 🙂

    • Annelie says:

      Hej igen!
      Tack själv! Jag ser inte din kommentar som kritik. Jag gillar att diskutera det här, och har inget mål att få alla att tycka som jag.
      Det är intresssant att höra många synpunkter – alla som skriver här på sidan är kloka!
      Men jag håller nog fast vid min åsikt när det gäller detta. Vi får hålla kontakt och se om tio år vem som hade rätt 🙂
      Allt gott och tack än en gång för ditt engagemang. Det finns säkert många som håller med dig.
      Hälsningar
      Annelie

  4. Jag misstycker says:

    Jag tycker nog att du har lite fel och håller med personen som mailade.
    Det finns ord som av naturliga skäl inte klingar bra hos människor, mens förknippas till exempel med smärta och en “jobbigare period av månaden” vad jag vet så brukar marknadsföring inrikta sig på att peka på positiva ord och vad produkten gör bättre, inte peka på ord som uppfattas dåligt eller jobbigt.
    Mediciner marknadsförs till exempel med ord som “må bra” och “frisk”, oftast inte som “sjuk-tabletter” eftersom ordet “sjuk” har dålig klang.

    Toalettpapper heter inte avföringspapper, avföring klingar illa.
    Finns heller inget som marknasdsför “spypåsar” eller “Diarretabletter” eftersom “spy” och “diarre” är negativt laddade ord även om det är naturligt.

    Däremot är det många företag som använder ett “motstånds-ord” innan ett negativt laddat ord.
    “MOT sjukdommar” eller “MOT illamående”

    Det tycker jag inte att namnet “menskoppen” gör.

    Sen att det är dess offentliga namn tycker jag heller inte är ett argument, då känns det som att din produkt inte är tillräckligt unik för att få ett eget namn.

    Ordet menskopp är ju dessutom lite för avskalat för att låta inbjudande, som att produkten är för okänd för att ha fått ett riktigt namn och istället kallas för dess funktion, ungefär som att kalla bindor för dess riktiga funktion “mensblöjor”
    Eller exmplen ovan, “spypåsar” och “avföringspapper” .

    En av grundpelarna i marknadsföring är ju att peka på positivt laddade ord och inte negativt laddade ord.

    Och jag tror tyvärr inte att “mens” någonsin kommer att betraktas som ett positivt ord, eftersom de flesta trivs bäst under resten av månaden.

    Du har däremot rätt att ordet drar till sig uppmärksamhet, men jag tror det har motsatt effekt på köpfrekvens.

    Önskar dig lycka till i alla fall.

    • Annelie says:

      Hej!
      Tack för att du tar dig tid att säga ditt i debatten!
      Jag tycker det är bra att inte alla bara sväljer argument varken för eller emot menskoppen och att du tänker själv och utgår från dina egna behov.
      Ett förtydligande, bara: Du skriver att ett vedertaget begrepp som menskoppen är ett dåligt argument och att min produkt inte skulle vara tillräckligt unik att få ett eget namn.
      Jag vill förklara ordentligt, kanske var det lite otydligt i mitt inlägg:
      Menskoppen är ingen produkt, det är ett samlingsbegrepp för många olika produkter.
      Det finns ingen produkt som heter Menskoppen, lika lite som det finns en produkt som heter Stolen eller Sängen.
      Däremot finns det många olika namn på koppar – jag känner till nästan 50 olika namn – några är LadyCup, Yuuki och Femmecup. Men om jag säljer olika menskoppar – som jag ju gör! – så använder jag det ordet istället för att säga att jag säljer “silikon-stopp-mot-mens”. Om jag sålde sängar, så skulle jag säga att jag säljer sängar.
      Ju fler som använder ordet menskopp, desto vanligare blir det och mindre äckligt. Det är min övertygelse.
      Hälsningar
      Annelie

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kontakta oss!

Chatten är offline. Skicka ett meddelande här, så svarar vi inom kort.

Har du frågor eller problem – jag kan svara!

Tryck ENTER för att skicka chattmeddelande